اهمیت طراحی لوگو حرفه ای در موفقیت برند

یکی از جنبه های اساسی تأسیس یک نهاد تجاری در بازار، توجه به شناخت مشتری از آن نهاد است. به این معنا که مشتری بتواند با نگاه کردن به یک لوگو نام برند را حدس بزند، حتی اگر نامی در تصویر لوگو ثبت نشده باشد. ماهیت و روایت خاص هر شرکتی، به لوگوی آن گره خورده است؛ استفاده از سمبل‌ها و نشانه‌ها یکی از راه‌های مهم و تاثیرگذار برای نمایش اطلاعات مرتبط با کسب و کار است و می‌تواند جایگاه برند را در دید مخاطبین تغییر دهد. بنابراین در یک تجارت استراتژیک، یک لوگو به معنای هزاران کلمه ارزش دارد و یکی از سرمایه‌گذاری‌ های بسیار ارزشمند برای هر کسب و کاری است؛ خواه یک شرکت نوپای نوپا باشد، یک SME یا یک شرکت بزرگ.





انواع لوگو

لوگوهای مونوگرام (نشانک)

لوگوهای مبتنی بر تایپوگرافی هستند که ازیک یا چند حرف تشکیل می شوند؛ در این لوگوها تمرکز بر روی حروف ابتدایی کلمات است. استفاده از حروف ابتدایی کلمات در صورتی که شرکت دارای نام طولانی و دشوار باشد در ساده سازی برندهای مختلف شرکت موثر می باشد.

logo-example
logo-example
logo-example
logo-example

لوگوتایپ

یک لوگوی مبتنی بر قلم است که تنها روی نام کسب و کار متمرکز است. وقتی یک شرکت دارای نام مختصر و مشخص است این نوع لوگو به خوبی عمل می کند. لوگوی گوگل یک نمونه عالی از این نوع است. این نام به خودی خودجذاب و به یاد ماندنی است بنابراین هنگامی که نماد با تایپوگرافی قوی ترکیب شود باعث شناخت قوی برند می شود.

logo-example
logo-example
logo-example
logo-example

آرم (علامت تصویری)

یک نماد مبتنی بر گرافیک است؛ تصویری که وقتی به آن فکر می کنید لوگو به ذهن شما می رسد. مانند: لوگوی نمادین اپل یا پرنده توییتر.

logo-example
logo-example
logo-example
logo-example

لوگوی ترکیبی

لوگویی است که از یک علامت تصویری یا متن تشکیل شده است .تصویر و متن با هم ادغام می شوند و یک تصویر متمایز ایجاد می کنند.

logo-example
logo-example
logo-example
logo-example


هزینه طراحی لوگو بر چه اساس تعیین میشود؟

نوع طرح لوگو

لوگوها دارای انواع مختلف تایپوگرام، پیکتوگرام و ترکیبی از این دو هستند. هریک از این طرح ها پیچیدگی های خاص خود را دارد و بر قیمت نهایی لوگو تاثیرگذار خواهد بود.


زمان صرف شده برای طراحی لوگو

محدوده‌ی زمانی‌ای که طراح روی لوگو متمرکز می شود و شروع به طراحی می کند، تا زمانی که طرح یا طرح های نهایی را ایجاد می کند، به عنوان معیاری برای ارزش گذاری روی لوگو شناخته می شود. افرادی که در این حرفه تخصص دارند، به‌خوبی می دانند برای طراحی یک ایده ی ناب چه میزان خلاقیت و زمان صرف شده است. یافتن ایده ای مفهومی و مرتبط با درخواست مشتری نیاز به خلاقیت و تمرکز خواهد داشت. مسلما کارهایی که در بازه‌ی زمانی طولانی تری انجام می شوند، نتیجه‌ی بهتری خواهند داشت. لوگوهایی که زمان بیشتری به صورت متمرکز صرف طراحی آن شده است، قیمت بالاتری را به خود اختصاص می دهند. در شرایط تحویل فوری لوگو، قیمت ها متفاوت خواهد بود؛ چرا که طراح یا طراحان باید به صورت فشرده تری کار کنند. در این صورت علاوه بر کیفیت محصول، سرعت تحویل هم بر قیمت لوگو تاثیر دارد و ارزش کار را بالا می برد. در مجموع این طراح است که زمان تحویل نهایی را تعیین می کند.


تعداد طرح های اولیه

معمولا روال کار طراحی لوگو به این صورت است که طراح ایده های اولیه‌ی خود را به مشتری پیشنهاد می دهد و کارفرما از بین ایده های موجود، طرح دلخواه را انتخاب می کند. معمولا هر طراح، بین 2 تا 5 نمونه‌ی اولیه به کارفرما تحویل می دهد. اگر به تعداد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری صرف کنید. با توجه به تعداد طرح های اولیه و میزان گستردگی انتخاب برای کارفرما، قیمت کار متفاوت خواهد بود.


دفعات ویرایش

حتی پس از پایان کار هم احتمال ویرایش لوگو وجود دارد. در واقع حرفه ای ترین طراحان هم به‌طور متوسط 4 تا 6 مرتبه طرح نهایی را ویرایش می کنند. بنابراین طراح باید پیش از پذیرش کار، تعداد دفعات ویرایش را با مشتری در میان بگذارد. افزایش دفعات ویرایش به معنی افزایش قیمت لوگو خواهد بود.


فرمت فایل تحویلی

یکی دیگر از پارامتر های تعیین هزینه پروژه در موعد تحویل به مشتری، نوع و فرمت فایل تحویلی است. به نحوی که برای تحویل با فرمت های مختلف هزینه متفاوت خواهد بود و به طور قطع تحویل فایل اصلی و لایه باز پروژه هزینه ای بیشتر از تحویل با فرمت های رایج png یا jpg خواهد داشت. تمامی این ها مسائلی است که در زمان عقد قرارداد مورد بحث و توافق قرار خواهد گرفت.



نمونه کارها